soli
Een klassieker in het portfolio van Fornasetti, de zon neemt een bevoorrechte positie in. Een voorliefde die deels wordt gerechtvaardigd door het feit dat Piero Fornasetti in het begin van de jaren 1940, op verzoek van Gio Ponti, jarenlang almanakken met een lunair thema ontwierp om als kerstgeschenk te geven. Er zijn verschillende variaties van deze ster binnen het Fornasetti universum, van stoffen tot porselein, accessoires en meubelstukken.
Soli 123/1001
Soli 123/1002
Soli 123/1003
Soli 123/1004
Soli 123/1005
SOLI E NUVOLET
De inspiratie voor deze print is ‘Sole di Capri’ een ontwerp van Piero Fornasetti uit de jaren 50. Piero Fornasetti had al lang een passie voor Capri en creëerde dit iconische ontwerp vanuit zijn verbeelding, voordat hij het legendarische eiland ooit had bezocht. Piero nam zijn gezin uiteindelijk mee op vakantie en opende in de jaren ’60 ook een tijdelijke Fornasetti-boetiek op het eiland. De originele print is een combinatie van gepersonifieerde zonnen en gestileerde architectuur, beide typisch voor Fornasetti. Het idee om gepersonifieerde zonnen en wolken te combineren verschijnt voor het eerst in een schets voor een hoofddoek die Pierod in 1950 tekende. Het is een grillige all-over print die een unieke eigenaardigheid in een interieur brengt.
Soli e nuvole 123/2006
Soli e nuvole 123/2007
Soli e nuvole 123/2008
Soli e nuvole 123/2009
Soli e nuvole 123/2010
Soli e nuvole 123/2011
VISTA MEDITERRAN
Een vlucht voorbij de grenzen van de verbeelding leidt Fornasetti naar een betoverend, hypnotiserend Jeruzalem. Meerdere gezichtspunten overlappen elkaar, waarbij verschillende architectonische stijlen elkaar achtervolgen in een ononderbroken patroon. De precieze zwarte lijn van de gebouwen interpreteert een grenzeloze verbeelding en creëert een intrigerende textuur. De eerste droomachtige reis van dit ontwerp vond plaats op het ‘Gerusalemme’-behang dat Piero Fornasetti eind jaren veertig ontwierp voor de hal van zijn woning in Milaan. Later werd het uitgebreid naar dienbladen, tijdschriftenrekken, lampen en meubels. Een stralende zon, die door de wolken gluurt, werd aan het landschap toegevoegd in de vroege jaren 90, wat nog een fantasievol element toevoegde aan deze uitgestrekte print. Een heldere azuurblauwe lucht maakt plaats voor een diep tanzaniet als de scène van dag naar nacht gaat, waarbij de introductie van een glanzend mica voor dit middernachtpalet de meest subtiele details naar voren brengt.
Vista Mediterranea 123/3012
Vista Mediterranea 123/3013
Vista Mediterranea 123/3014
Vista Mediterranea 123/3015
CAMMEI
Piero Fornasetti was een verzamelaar bij uitstek. Een overvloed aan cameeën maakte zeker deel uit van zijn enorme collectie curiosa. Het Cammei-thema ligt Fornasetti na aan het hart en is een hommage aan het classicisme. Dit elegante ontwerp is gebruikt op een groot aantal Fornasetti-stukken: van theekopjes en andere keramische stukken tot dienbladen en schermen. Het is ook zeer succesvol gebleken op tafelbladen, zozeer zelfs dat Fornasetti door de jaren heen verschillende variaties en kleurencombinaties heeft geproduceerd. Dit behang roept een visueel universum op dat verschillende tijdperken mengt en verlicht een kamer met een eeuwige schoonheid.
Cammei 123/4016
Cammei 123/4017
Cammei 123/4018
Cammei 123/4019
Cammei 123/4020
Cammei 123/4021
CONCHIGLIE
Fornasetti gebruikte schelpen om de muren van de eetkamer van zijn villa aan het Comomeer te bedekken, als een middeleeuwse interpretatie van een zestiende-eeuwse grot. De kamer was ook voorzien van een delicate plafondlamp met schelpen, gemaakt door Giulia, Piero’s vrouw. Dit motief is terug te zien in veel van de stukken van het atelier, van hoofddoeken en vazen tot dienbladen, spiegels en tafels; Fornasetti inspiratie kent geen creatieve grenzen. Het vormen van een geometrische herhaling van schelp-beladen dozen en diamanten, Conchiglie is vol van exquise details, het verstrekken van nieuwe inspiratie elke keer als het ontwerp wordt bekeken.
Conchiglie 123/5022
Conchiglie 123/5023
Conchiglie 123/5024
Conchiglie 123/5025
Conchiglie 123/5026
FRUTTA E GEOMETRIC
Elk beeld is een bron van inspiratie, een uitgangspunt dat kan leiden tot oneindige variaties. Dit is precies het principe waarop het meeste werk van Piero Fornasetti is gebaseerd. Fruit is prominent aanwezig in zijn thema’s en ontwerpen sinds de jaren 1940 en zijn aanwezig op vele items. De duidelijke grafische lijnen geven dit boeiende behang Fornasetti’s onmiskenbare handtekening en tijdloze allure. Het trompe l’oeil effect versterkt het contrast tussen de rigoureuze geometrie van de basis en de organische vormen van verschillende vruchten die in de natuur gevonden worden. Kies uit schaakbordzwart en -wit, de zachtste mint pastels of een schemerdonker grijs.
Frutta e geometrico 123/6027
Frutta e geometrico 123/6028
Frutta e geometrico 123/6029
Frutta e geometrico 123/6030
Frutta e geometrico 123/6031
GEOMETRIC
Piero Fornasetti gebruikte dit motief voor het eerst in 1954 voor de decoratie van zijn ‘Geometrico’ scherm. Variaties op het schaakbordthema en perceptuele illusies spelen met het contrast tussen zwart en wit. Een uitstapje naar abstracte, minimale, hedendaagse kunst, zonder afbreuk te doen aan de excentrieke geest van Fornasetti. Combineer met Frutto e Geometrico voor een uitbreiding van het ontwerp met extra eigenzinnigheid of gebruik alleen voor een masterclass in gedurfde geometrie.
Geometrico 123/7032
Geometrico 123/7033
Geometrico 123/7034
Geometrico 123/7035
Geometrico 123/7036
Geometrico 123/7037
RAMO DI ORTENSIAT
Het ‘Ortensie’ ontwerp is gebaseerd op de overvloedige hortensiastruiken die groeien in de tuin rond het Fornasetti huis in Milaan. Piero Fornasetti creëerde dit ontwerp in de jaren ’50 en paste het toe op talloze tafels en dienbladen. Het idee om hortensiabladeren te gebruiken kreeg Piero dankzij zijn zoon Barnaba. Toen hij 3 jaar oud was, bracht hij één van de bladeren van de plant met een klein madeliefje erop mee uit de familietuin als cadeau voor zijn vader. Het ontwerp vangt de weelderige uitgestrekte paden van deze weelderige plant en zijn heerlijke zomergeur.
Ramo di Ortensia 123/8038
Ramo di Ortensia 123/8039
Ramo di Ortensia 123/8040
Ramo di Ortensia 123/8041
Ramo di Ortensia 123/8042
ORTENSIA
Denkend aan het originele ‘Ortensie’-ontwerp, creëerde Barnaba Fornasetti een dicht boeket van bloemblaadjes met bijen dat in eerste instantie een sjaal en meubels van het Atelier bedekte. Deze overvloedige bloemenprint zit vol leven, trekt je de tuin in en vult je gedachten met de zoete geuren en geluiden van de zomer. Zachte pasteltinten doen denken aan organische Ortensia-tinten, terwijl een eenvoudig monochroom het subtiel gedetailleerde lijnwerk van dit uitgebreide ontwerp benadrukt.
Ortensia 123/9043
Ortensia 123/9044
Ortensia 123/9045
FOGLIE E SCIMMIE
Apen komen overal in het werk van het Milanese atelier voor en ze komen tevoorschijn uit het dichte gebladerte van Chiavi Segrete. De speelse compositie van flora en fauna is typisch Fornasetti, met de delicate organische studie naast de zich verstoppende primaten. Foglie e scimmie is verkrijgbaar in subtinten van oud olijf, maar ook in rijke herfst- en groenpaletten en is een natuurlijke progressie van veel van de vruchtbare thema’s van het Atelier.
Foglie e Scimmie 123/10046
Foglie e Scimmie 123/10047
Foglie e Scimmie 123/10048
Foglie e Scimmie 123/10049
Foglie e Scimmie 123/10050
FOGLIE E CIVETT
De uil, voor altijd geassocieerd met duisternis en somberheid, kan zien en zich behendig bewegen in het donker, vandaar zijn symboliek als de belichaming van wijsheid en vooruitziendheid. Dit ambivalente en mysterieuze symbool fascineerde Piero Fornasetti, die het als motief gebruikte op talloze accessoires en porseleinen voorwerpen. Het dierenrijk leeft al lang in Fornasetti’s verbeelding en verrijkt dit behang met prachtige uilen genesteld tussen een dikke mantel van Chiavi Segrete-bladeren in rijke saffier- en citrientinten, maar ook in de zachtere steen- en lenteachtige bladgroenen.
Foglie e civette 123/11051
Foglie e civette 123/11052
Foglie e civette 123/11053
Foglie e civette 123/11054
Foglie e civette 123/11055